Kreativna subota Četiri elementa

Svi znamo koja su to četiri elementa, no 24. 3. 2018. u našoj školi događao se i onaj peti element, ljubav prema znanju, znanosti, umjetnosti, radu, stvaralaštvu, istraživanju.

U našoj školi okupilo se preko 130 učenika. Osim Grabrića bili su tu i učenici iz OŠ Dragojle Jarnević, OŠ Turanj, OŠ Mahično i OŠ Fran Galović iz Zagreba. U 10 različitih radionica  istraživali su, razmišljali, zaključivali i stvarali na temu vatre, zemlje, vode i zraka. Bila je to 20. kreativna (znanstveno-umjetnička) subota pod nazivom Četiri elementa. Radionice je pripremalo i vodilo 27 mentora i voditelja.

Kreativne subote u našoj školi već 10 godina održavaju se dva puta godišnje, jednom u polugodištu. Kreativna subota može biti umjetnička i znanstveno-umjetnička. Na znanstveno-umjetničkim subotama polazi se od unaprijed pripremljenih znanstvenih činjenica putem pokusa, predavanja, promatranja, nakon čega učenici kreativno oblikuju znanstvene činjenice: slikaju, oblikuju, izrađuju, crtaju, proizvode.

U priču o našim kreativnim subotama uvele su nas Dina Bićan Pauli, Sara Duić i Jana Pavlačić, članice dramskog studija Umjetničke organizacije Lepeza. Prikazale su igrokaz Tavan 2050. godine kojeg je napisala Jasmina Božićević, profesorica informatike. Radnja se događa na tavanu naše škole na kojem su se sasvim slučajno, vođene znatiželjom i istraživačkim duhom, našle tri djevojčice neobičnih imena Lu, Mo i Bo. Istražujući stare stvari i čudeći se zašto one nisu reciklirane, naišle su na zanimljive informacije o kreativnim subotama u prošlosti te poželjele da se one održavaju i u toj 2050. godini. Igrokaz je završio zajedničkim plesom svih prisutnih kojeg su vodile učenice Magda Ulemek i Iris Vranić.

Nakon uvodnih informacija i predstavljanja voditelja i mentora, učenici su se zaputili u odabranu prvu radionicu u kojoj su radili 60 minuta. Uslijedila je zajednička zakuska te odlazak na drugu radionicu. Prije same prezentacije kojom  znanstveno-umjetnička subota uvijek završava, svi sudionici su imali priliku opustiti se uz laganu glazbu i ples.

Evo što smo doznali prateći tijek aktivnosti i prezentaciju uradaka:

Radionicu Što bi bilo kad jednoga ne bi bilo? vodili su Marta Protulipac, Maria Lovrić, Jakov Grubelić te njihova mentorica Tatjana Orešković iz OŠ Frana Galovića iz Zagreba. Polaznici radionice promišljali su važnost sva četiri elementa za život na zemlji te olujom ideja otkrivali što bi se dogodilo da nestane jedan element. Konstruirali su strojeve koji bi bili od pomoći u takvoj situaciji te crtežom promišljali što bi čovjek trebao činiti sada da se u budućnosti ne dogodi nestanak jednog elementa.

U radionici Lush kupke koju su vodile Boža Krznarić, učiteljica OŠ Grabrik, Marijeta Krznarić, učenica  Srednje medicinske škole te Ines Streljak, učiteljica OŠ Vojnić, učenici su analizirali sodu bikarbonu i limunsku kiselinu te izrađivali pjesnušave kupke.

Radionicu Voda ne hoda, ali se ipak kreće pripremale su mentorice Nada Škrtić, profesorica engleskog i njemačkog jezika i Božica Krpes-Pregun, profesorica engleskog i talijanskog jezika, a vodili su je učenici Niko Cvitičanin i Karlo Jakin. Pokusima su dokazivali kretanje vode te slikali prirodnim bojama dobivenim tiještenjem voća i povrća.

 

Spektroskop je radionica koju je mentorirala Tea Borković, profesorica matematike i fizike, a vodile Petra Kranjčec i  Zita Martinović, učenice naše škole. U radionici je naglasak bio na proučavanju svojstva svjetlosti i izradi spektroskopa.

U radionici Pufff! učenici su istraživali utjecaj zraka na život na Zemlji te stripom prikazivali rezultate istraživanja. I ovu radionicu mentorirala je Tea Borković, a vodio Borna Burić, učenik naše škole.

 

Hokus pokus ljigaokus, radionica je za koju su učenici pokazali najviše interesa. Nakon pokusa vezanih za četiri elementa, učenici su izrađivali ljigavca te uvježbavali pjevanje i sviranje o četiri elementa. Mentorice voditeljicama radionice bile su Renata Sumina, učiteljica OŠ Garbrik, Renata Kučan, voditeljica Odsjeka za kulturu, odgoj i obrazovanje, udruge, sport i socijalnu skrb te Jasmina Rendulić, učiteljica iz OŠ „Slava Raškaj“ Ozalj, Područna škola Mali Erjavec. Voditeljice radionice bile su Dora Kučan i Marta Sumina, učenice OŠ Dubovac.

 

Jasmina Božičević, profesorica informatike koja je napisala igrokaz za uvodni dio znanstveno-umjetničke subote, mentorirala je radionicu Zabavni micro:bit, a voditelji su bili Kristijan Grdić i Niko Kunović. Učenici su programirali naziv znanstveno-umjetničke subote koristeći micro:bit.

 

Radionicu Čovjek u 4 elementa vodila je Ivana Štedul, Senzogym d.o.o. Učenici su proučavali povezanost elemenata s ljudskim tijelom te izrađivali organske sustave povezane s 4 elementa kroz dramski i likovni izričaj.

Dvije psihologinje naše škole, Anamarija Župčić i Ivana Belavić Gosta, vodile su radionicu Vodena čarolija. Nakon pokusa o svojstvima vode, učenici su izrađivali snježne kugle.

Radionicu VZV veza 1+1 →  3 vodila je Daniela Marčetić, profesorica matematike. Učenici su promišljali što se događa u trenutku kad se udružuju elementi te izrađivali maketu koja prikazuje sve pokuse koje su izvodili, a ona prikazuje dio prirode, odnosno prirodne pojave.

Aktivnosti znanstveno-umjetničke subote započele su u 8,45, a završile u 12,30. Bila je to još jedna u nizu kreativnih subota za koju su učenici pokazali interes i zadovoljstvo, jer ovakav pristup učenju bazira se na vlastitom iskustvu. Stoga želim završiti citatom Helen Keller, američkom književnicom koja je bila i slijepa i gluha, ali je ustrajala, a rekla je ovako: Najbolje i najljepše stvari na svijetu ne mogu se ni vidjeti ni dodirnuti; moraju se – iskusiti.